GrBusinessForum
Η ελληνική κοινότητα του επιχειρείν


Το μεγάλο έργο της γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ

2 likes Gauss Iasonas  

Συζήτηση σχετικά με το μεγάλο έργο της γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ που θα συνδέει στην πρώτη φάση το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή.

https://el.wikipedia.org/wiki

02-04-2020 13:04 Παράθεση
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός
1 likes Kuros Granazis  

Το ΣτΕ «ξεκλείδωσε» τη Γραμμή 4 του Μετρό

Μια απόφαση-σταθμό, που ουσιαστικά επαναφέρει στις ράγες το διαγωνισμό για τη Γραμμή 4 του Μετρό έλαβε το Συμβούλιο της Επικρατείας, εκδικάζοντας τα ασφαλιστικά μέτρα που είχαν καταθέσει οι δύο συμμετέχουσες κοινοπραξίες (Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom). Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του insider.gr, η απόφαση του ΣτΕ ξεκαθαρίζει ότι δεν τίθεται κανένα απολύτως θέμα ακύρωσης του διαγωνισμού, δεχόμενη ταυτόχρονα να μην προχωρήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.

Κάτι που είναι κομβικό, καθώς σε άλλη περίπτωση θα τιναζόταν στον αέρα ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα στη χώρα, προκαλώντας απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε κοινοτικούς πόρους για τη συγχρηματοδότηση του έργου αλλά και χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση του ΣτΕ δίνει ξεκάθαρο οδικό χάρτη στην επιτροπή του διαγωνισμού για το τι πρέπει να κάνει ώστε να ξεμπλοκάρει η διαδικασία και να μην υπάρξει νέα πολύμηνη καθυστέρηση. Και αυτό γιατί, με βάση το σκεπτικό της απόφασης, η διοίκηση της Αττικό Μετρό μπορεί να επιλέξει να προχωρήσει το διαγωνισμό χωρίς κανένα πρόβλημα είτε να περιμένει μέχρι την οριστική εκδίκαση των προσφυγών. Το δεύτερο σενάριο όμως μεταφράζεται σε καθυστερήσεις μηνών ή και ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται πάλι για την χρηματοδότηση του έργου από κοινοτικούς πόρους αλλά και τις θέσεις εργασίας που αυτό θα φέρει.

Με απλά λόγια, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο insider.gr, από εδώ και πέρα για ό,τι συμβεί η ευθύνη βαραίνει τη διοίκηση της Αττικό Μετρό, η οποία αφενός επικυρώνει το πρακτικό της επιτροπής της διενέργειας του διαγωνισμού και αφετέρου μπορεί να αλλάξει την επιτροπή, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός.

Σημειώνεται ότι οι προσφυγές των δύο κοινοπραξιών αφορούσαν στις βαθμολογίες και την τεχνική αξιολόγηση της επιτροπής της Αττικό Μετρό που διενεργεί το διαγωνισμό, ζητώντας να μην προχωρήσει στο τελικό στάδιο, δηλαδή στις οικονομικές προσφορές, πριν ξεκαθαρίσει το τοπίο. Με δεδομένο ότι οι εν λόγω προσφυγές αφορούσαν σε ασφαλιστικά μέτρα, αυτές εκδικάστηκαν κανονικά - αν και τηρώντας αυστηρότατους κανόνες ασφαλείας - με το ΣτΕ να δέχεται τις προσφυγές των κοινοπραξιών, δίνοντας όμως παράλληλα διέξοδο και στη διοίκηση της Αττικό Μετρό για τη συνέχιση της διαδικασίας.

«Στον αέρα» ένας από τους δύο διαγωνιζόμενους

Την ίδια στιγμή πάντως, σύμφωνα με τις πληροφορίες του insider.gr, το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ «φωτογραφίζει» τη μία από της δύο κοινοπραξίες, θεωρώντας ότι υπάρχουν ελλείψεις και παρατυπίες στην προσφορά της, οι οποίες επισείουν την ποινή της αποβολής. Εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί - κάτι που θα γίνει μόλις δημοσιευθεί επίσημα η απόφαση - τότε το τοπίο θα είναι εντελώς διαφορετικό και - αν η Αττικό Μετρό τρέξει τη διαδικασία - το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο των τελευταίων ετών θα μπει ταχύτατα στις ράγες.

https://www.insider.gr/eidiseis/ellada/133990/ste-xekleidose-ti-grammi-4-toy-metro

03-04-2020 12:57 Παράθεση
0 likes  

    Ξεκαθαρίζει το τοπίο για το διαγωνισμό της γραμμής 4 του Μετρό

Προοπτικές για τη συνέχιση, εάν όχι την ολοκλήρωση, του διαγωνισμού του έργου της κατασκευής της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό ύψους 1,8 δισ. ευρώ έχουν δημιουργηθεί. Κι αυτό ύστερα από την απόσυρση, κατά πληροφορίες, της προσφυγής που είχε καταθέσει η Άκτωρ, που κοινοπρακτικά με την Ansaldo και τη Hitachi έχει περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια της αναπροσαρμογής από την Αττικό Μετρό, βάσει των υποδείξεων του διατακτικού του ΣτΕ, του πρακτικού της για τις τεχνικές προσφορές. Ανακάλεσε, δηλαδή, προγενέστερη απόφασή της (για το πρακτικό των τεχνικών προσφορών) επί της οποίας στηρίχθηκαν, στο παρελθόν, οι προσφυγές στο ΣτΕ της Άκτωρ και του σχήματος Άβαξ–Ghella–Alstom Transport, που έχει περάσει στη δεύτερη φάση.

Όσον αφορά την κοινοπραξία με επικεφαλής την Άβαξ, το προσεχές διάστημα θα φανεί εάν θα προχωρήσει στην απόσυρση της προσφυγής της. Οι υφιστάμενες ενδείξεις και πληροφορίες θέλουν τον τεχνικό όμιλο να εξετάζει το ενδεχόμενο της απόσυρσης της προσφυγής, γεγονός που θα σήμαινε ότι ο διαγωνισμός, τουλάχιστον στη φάση της αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών, θα είναι δυνατόν να προχωρήσει, έχοντας απαλλαγεί από το βάρος των εκατέρωθεν προσφυγών.

Εάν ο σκόπελος των προσφυγών ξεπεραστεί, τότε θα καταστεί δυνατόν η Αττικό Μετρό να ολοκληρώσει τη διαδικασία της τεχνικής αξιολόγησης, προχωρώντας, εν συνεχεία, στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών. Στο στάδιο αυτό, βέβαια, (της αποσφράγισης των οικον. προσφορών) δεν μπορεί να αποκλειστεί η εκ νέου υποβολή προσφυγών από το σχήμα που θα έχει αποκλεισθεί.

Σε κάθε περίπτωση, η απόσυρση των προσφυγών, καταρχάς, από την Άκτωρ, αποδίδεται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, στην τακτική του υπουργείου Υποδομών να ασκήσει, εμμέσως, πίεση στους υποψηφίους. Ο υπουργός Υποδομών, μιλώντας, πρόσφατα (στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής),  έκανε λόγο "προσφυγές που γίνονται για ψύλλου πήδημα”, ενώ σε ενημέρωση δημοσιογράφων ανέφερε πως "δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην προσπαθήσουμε να διασώσουμε αυτό τον διαγωνισμό".

Όταν το τοπίο ξεκαθαρίσει, μετά δηλαδή την πιθανή απόσυρση της προσφυγής της Άβαξ, τότε αναμένεται να ανοίξει ο δρόμος για τη συμβασιοποίηση του έργου των πρόδρομων εργασιών της πρώτης φάσης της γραμμής 4 με ανάδοχο την ΕΡΕΤΒΟ. 

https://www.capital.gr/epikairotita/3485718/xekatharizei-to-topio-gia-to-diagonismo-tis-grammis-4-tou-metro

06-10-2020 10:10 Παράθεση
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός
0 likes  

   Γραμμή 4 Μετρό: Δεκτή η οικονομική προσφορά των Άβαξ - Ghella - Alstom

Δεκτή έκανε η Αττικό Mετρό την προσφορά του σχήματος των εταιρειών Άβαξ, Ghella και Alstom, σήμερα κατά τη διαδικασία αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών. Η κοινοπραξία η οποία, εάν δεν υπάρξουν ανατροπές, θα αποτελέσει τον ανάδοχο του έργου, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, κατέθεσε σύμφωνα με πληροφορίες την πιο συμφέρουσα προσφορά, οδηγώντας στον αποκλεισμό του σχήματος Άκτωρ, Ansaldo και Hitachi.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κοινοπραξία της Άβαξ έδωσε προσφορά με έκπτωση της τάξεως του 12% (1,158 δισ. ευρώ), ενώ η προσφορά του σχήματος με επικεφαλής την Άκτωρ διαμορφώθηκε σε 1,18 δισ. ευρώ, αντιστοιχώντας σε έκπτωση  10,6%.

Εξάλλου, η τεχνική προσφορά των εταιρειών Αβαξ, Ghella και Alstom έχει συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία, συγκριτικά με αυτήν της αποκλεισθείσας κοινοπραξίας. Τα επόμενα βήματα του μεγαλύτερου δημόσιου συγχρηματοδοτουμενου έργου των τελευταίων δεκαετιών περιλαμβάνουν τη σύνταξη του πρακτικού διενέργειας του διαγωνισμού από την επιτροπή διαγωνισμού της Αττικό Μετρό.

Εν συνεχεία μένει να φανεί εάν θα κατατεθούν προσφυγές, καταρχάς στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και ακολούθως στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Σε κάθε περίπτωση, η αποσφράγιση, σήμερα, των οικονομικών προσφορών είναι ένα σημαντικό βήμα για την πρόοδο του έργου που παρέμενε "κολλημένο” για τουλάχιστον ενάμιση χρόνο.

Έρχεται έξι χρόνια μετά την εξαγγελία του έργου και τρία χρόνια μετά τη δημοπράτησή του. Η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό Άλσος Βεΐκου – Γουδή περιλαμβάνει 15 συνολικά σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).

Η επίσημη ανακοίνωση 

Η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΒΑΞ, προσφέροντας έκπτωση ύψους 12,19%, ανακηρύσσεται προσωρινή ανάδοχος του έργου. Η προσφορά αφορά την κατασκευή της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του Μετρό και συγκεκριμένα το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή. Το έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. Ευρώ είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής που σχεδιάζεται αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πρόκειται να επανασχεδιάσει ριζικά το χάρτη των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο. 

Oκ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ ανέφερε: "Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο πνοής, όχι μόνο από πλευράς αναβάθμισης της ποιότητας ζωής και των μετακινήσεων των κατοίκων της πρωτεύουσας, αλλά και γενικότερα για τον καίριο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα έργα υποδομής στην πορεία της χώρας προς την ανάπτυξη. Από πλευράς ΑΒΑΞ είμαστε περήφανοι, καθώς αποδεικνύεται για άλλη μια φορά και η μεγάλη μας δυναμική με την αξιολόγηση της τεχνικής μας προσφοράς, αλλά και η ανταγωνιστικότητα μας όσον αφορά το οικονομικό σκέλος. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους έχουν συμμετάσχει μέχρι στιγμής στο εγχείρημα, για την αφοσίωση και τις προσπάθειες τους". 

Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella– Alstomκατασκευάζει και την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 2022, τρεις σταθμοί της οποίας τέθηκαν στη διάθεση του επιβατικού κοινού τον περασμένο Ιούλιο. Συγκεκριμένα πρόκειται για τους σταθμούς Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. 

https://www.capital.gr/epixeiriseis/3488883/grammi-4-metro-dekti-i-oikonomiki-prosfora-ton-abax-ghella-alstom

19-10-2020 18:43 Παράθεση
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός
0 likes  
Πάμε για 2035 για να ολοκληρωθεί αυτό το έργο και βλέπουμε...
23-10-2020 17:29 Παράθεση
Are you talking to me?
1 likes Kostas57  

Ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας


Την έναρξη των πρόδρομων εργασιών για την περίφημη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας ανακοίνωσε και… επισήμως το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σηματοδοτώντας την «αφετηρία» ενός από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που θα γίνουν, μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Όπως είχε προαναγγελθεί, η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. υπέγραψαν τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια στους χώρους, όπου θα γίνουν οι νέοι σταθμοί.

Πού θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια 

Σημειώνεται ότι το έργο με τίτλο: «Αρχαιολογικές εργασίες και μετατοπίσεις δικτύων ΟΚΩ του τμήματος Α΄ της Γραμμής 4 ‘Άλσος Βεϊκου- Γουδή’ του Μετρό της Αθήνας», είναι συνολικής δαπάνης 33.496.777 εκ. ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και έχει διάρκεια 30 μήνες.

-       Περιλαμβάνει τη μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις.

-       Περιλαμβάνει επίσης εργασίες αποξηλώσεων, καθώς και μετατοπίσεις προτομών, αγαλμάτων κλπ.

-       Καθώς και αρχαιολογικές εργασίες, όπως διερευνητικές τομές για τον εντοπισμό αρχαιοτήτων, φύλαξη των χώρων των αρχαιολογικών εργασιών, αρχαιολογικές ανασκαφές, καταγραφή , αποτύπωση, συντήρηση και φύλαξη των ευρημάτων και αρχαιοτήτων.

Οι 25 συνολικά θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη) θα χωριστούν σε τρεις ομάδες, βάσει χρονοδιαγράμματος παράδοσης στον ανάδοχο του βασικού έργου, αλλά και πιθανότητας εντοπισμού αρχαίων και πολυπλοκότητας δικτύων ΟΚΩ.

Η πρώτη ομάδα αφορά εννέα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα: Φρεάτια στα δύο “άκρα” του έργου, από όπου θα μπει ο “Μετροπόντικας” για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη. Τους σταθμούς Ακαδημία , Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι. Και τα φρέατα σε Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.

 Η δεύτερη ομάδα αφορά επίσης εννέα θέσεις: Τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος. Τη σήραγγα ανοιχτού ορύγματος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ Φορμίωνος και Δικαιοσύνης.

Η τρίτη ομάδα τέλος αφορά επτά θέσεις: Τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρεάτιο Νήαρ Ήστ.

Η Αττικό Μετρό θα εκτελέσει τη διερεύνηση δικτύων ΟΚΩ και αρχαιολογικών στις ίδιες θέσεις ανά ομάδα ώστε να περιοριστεί η όχληση από τα έργα. Ήδη έχει κάνει επαφές με ΟΚΩ και με τους Δήμους, όπου θα γίνουν οι εργασίες (Αθηναίων, Καισαριανής, Ζωγράφου, Γαλατσίου).

Τα χαρακτηριστικά της Γραμμής 4 του Μετρό

Η Γραμμή 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» του Μετρό έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας, με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).

Αναμένεται επίσης να αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί του Μετρό (κυρίως ο σταθμός του Συντάγματος) από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού.

Διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως τα Δικαστήρια, Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ.

Αυξάνεται δε η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δυο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Συνολικά εκτιμάται ότι με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 ημερησίως.

 Η Γραμμή 4 σε αριθμούς:

- 13 χλμ μήκος

- 15 νέοι σταθμοί: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή

- 9 ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.

- 2 επίσταθμοι, πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεϊκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).

- 1 νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. Το νέο ΚΕΛ θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

- Προμήθεια 20 συρμών

 Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής δήλωσε:

«Η Αττικό Μετρό πιάνει ξανά δουλειά στο κέντρο της Αθήνας. Έχουμε δεσμευτεί ότι μετά από χρόνια οι Αθηναίες και οι Αθηναίοι θα δουν να αρχίζουν ξανά εργασίες Μετρό στην πόλη. Σήμερα έγινε το τελευταίο βήμα ώστε η δέσμευσή μας να γίνει πραγματικότητα.

Η Γραμμή 4 δεν είναι μόνο ένα σπουδαίο κατασκευαστικό έργο, με σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη και νέες θέσεις εργασίας. Είναι και ένα έργο που όταν ολοκληρωθεί, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα και τις πιο επιβαρυμένες περιοχές της. Γι’ αυτό και όλο αυτό το διάστημα δουλεύουμε εντατικά για να ξεπεράσουμε όλες τις δυσκολίες και να γίνει πραγματικότητα. Ξεμπλοκάραμε τον μεγάλο διαγωνισμό για το κυρίως έργο και, παράλληλα, κάναμε όλες τις αναγκαίες ενέργειες ώστε να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες.

Και συνεχίζουμε την εφαρμογή του σχεδιασμού μας για την επέκταση του Μετρό της Αθήνας και συνολικά την υλοποίηση του πλάνου έργων μας σε όλη τη χώρα.»

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νικόλαος Κουρέτας δήλωσε με τη σειρά του: «Με τη νέα Γραμμή 4 – Τμήμα Α’ του Μετρό της Αθήνας, συνεχίζεται και αναπτύσσεται το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής, ένα έργο πνοής για πολλές περιοχές του Λεκανοπεδίου, ιδιαίτερα πυκνοδομημένες και με ανεπαρκή σήμερα συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση. Το έργο των πρόδρομων εργασιών, περιλαμβάνει όλες τις αναγκαίες μελέτες –τοπογραφικές, κυκλοφοριακές, μελέτες μετατοπίσεων των δικτύων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ) από τους χώρους όπου πρόκειται να γίνουν οι σταθμοί, τα φρέατα, καθώς και όλες τις αρχαιολογικές εργασίες. Προχωράμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και δεσμευόμαστε να δουλέψουμε με συνέπεια και υψηλή ποιότητα, για να κάνουμε πραγματικότητα ένα έργο που έχουν ανάγκη οι πολίτες του Λεκανοπεδίου».

Πηγή: https://www.insider.gr/eidiseis/ellada/160955/xekinoyn-oi-prodromes-ergasies-gia-ti-grammi-4-toy-metro-tis-athinas

30-03-2021 11:32 Παράθεση
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός



Απάντηση: